Bikes - my passion

Spis treści









Rodzaje rowerów

Rower szosowy (kolarzówka, szosówka) – rower przeznaczony głównie do szybkiej jazdy po drogach utwardzonych (asfaltowych) i w miarę prostych.



Rama jak i widelec przedni są sztywne (nie posiada żadnych amortyzatorów)
rama bardzo lekka, wykonana z aluminium lub carbonu (włókien węglowych)
siodełko zazwyczaj położone jest wyżej niż kierownica co wymusza u rowerzysty aerodynamiczną, pochyloną postawę charakterystyczna kierownica – tzw. baranek, wygięta i skierowana ku dołowi
duże koła i wąskie opony praktycznie pozbawione bieżnika, generujące niskie opory toczenia



Rower turystyczny/trekkingowy – przeznaczony do dalekich podróży. Bardzo dobrze spisuje się zarówno na drogach asfaltowych jak i ziemnych (leśnych ścieżkach, drogach szutrowych).



Geometria ramy w porównaniu z szosówkami czy „góralami” pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji, siodełko jest umieszczone poniżej poziomu kierownicy wyposażone w bagażnik (niezbędny do zamocowania toreb i sakw) koła 28′ ze stosunkową wąską oponą trekkingową Country_Tour_Black_Dames


Rower miejski – z przeznaczeniem jazdy po mieście jako alternatywa dla transportu publicznego lub samochodu. Jazda rowerem miejskim staje się też powoli modą, manifestacją pewnego stylu życia.



geometria ramy, szerokie siodełko oraz szeroka kierownica skierowana w kierunku osoby prowadzącej rower pozwalają na wygodną wyprostowaną postawę gładka, dość wąska opona, która świetnie spisuje się na drogach asfaltowych najpopularniejszymi hamulcami w rowerach miejskich są torpedo oraz hamulce bębnowe (rolkowe, umieszczone w piastach) przerzutki zewnętrzne lub wewnętrzne – montowane w tylnej piaście, pozwalają na zmianę biegu nawet w trakcie postoju co w warunkach miejskich jest ogromną zaletą dość duża masa roweru, nawet do 25 kg rowery te są produkowane w najróżniejszych kształtach, stylach i kolorystyce, co sprzyja podkreśleniu indywidualizmu właściciela/ki


Rower górski XC/maraton – jeden z najpopularnieszych typów rowerów górskich, przeznaczony do wyścigów crosscountry (rozgrywane są one na rundach, zwykle o długości od 6 do 8 km, które zawodnicy pokonują kilka lub kilkanaście razy w trakcie jednego startu) lub maratonów (polega na przejeździe długiej trasy od 50 do około 200 km, głównie w terenie). Ze względu na uniwersalną konstrukcję stosowany także do jazdy rekreacyjnej.





Rowery z podwójną amortyzacją jak i wersje tylko z przednim amortyzatorem (tzw. hardtail). Amortyzator w przednim widelcu ma zazwyczaj skok 80 – 100mm koła małe (26′) zapewniające dobrą zwrotność. Ostatnio coraz popularniejsze są także rowery XC na dużych (29′) kołach grube opony (szerokości od 2′ do 2.1′) z wyraźnym bieżnikiem umożliwiającym jazdę w terenie, po piachu, błocie, kamieniach itp. duża ilość przełożeń (biegów), w chwili obecnej najpopularniejsze są rowery z 30 (3×10) lub 27 (3×9) biegami lekka rama wykonana z aluminium lub carbonu (włókien węglowych) mocne hamulce – tarczowe lub (w tańszych modelach) typu V-brake


Rower all mountain/enduro – rowery przeznaczone go jazdy po bardzo trudnym terenie, po górach, nierzadko poza wytyczonymi szlakami. Choć odbywają się zawody zaliczane do Enduro, to w rzeczywistości jest to styl jazdy nie mający na celu wyczynu i rywalizacji a raczej aktywną turystykę.



pełna amortyzacja (full-suspension) o skoku od 120 do 150 mm masa ramy nie jest tutaj priorytetem, a raczej jej wytrzymałość, dlatego tego typu rowery są cięższe od XC grube opony (szerokości od 2.1′ do 2.2′) z agresywnym bieżnikiem umożliwiającym jazdę w ciężkim terenie, po piachu, błocie, kamieniach itp. duża ilość przełożeń (biegów), w chwili obecnej najpopularniejsze są rowery z 30 (3×10) lub 27 (3×9) biegami mocne hamulce tarczowe


Rower zjazdowy/DH (downhill) – rowery z przeznaczeniem do zjazdów – tylko i wyłącznie. Zawodnicy najczęściej wjeżdżają na górę samochodem, kolejką górską lub wyciągiem aby zjechać na dół. Dyscyplina bardzo widowiskowa ale też bardzo niebezpieczna.



całkowicie zamortyzowane. Amortyzator przedni ze skokiem od 170mm do nawet 300mm na wysokości korby znajduje się specjalny napinacz zapobiegający spadaniom łańcucha przy szybkich i niebezpiecznych zjazdach hamulce tarczowe – hydrauliczne o dużych tarczach mniejsza ilość przełożeń, rowery DH pozbawione są przedniej przerzutki szeroka kierownica ułatwiająca utrzymanie kierunku jazdy wytrzymała, wzmocniona rama grube opony z agresywnym bieżnikiem


Rower street/dirt – ich głównie zastosowanie to jazda akrobacyjna (trikowa) na specjalnie przygotowanych trasach, street – z wykorzystaniem elementów infrastruktury miejskiej (murków, pomników, barierek etc.) jako przeszkód; dirt – po specjalnie przygotowanych trasach ziemnych (z hopkami, bandami, rampami etc.)

bardzo lekkie i mocne ramy, opadające mocno w kierunku rury podsiodłowej nisko opuszczone siodełko, zawodnicy najczęściej stoją na pedałach amortyzatory przednie mają przeważnie skok od 60 do 130 mm posiadają tylko tylne przerzutki

źródła - www.wrower.pl